December 2023; een tweede winter in oorlogstijd.

29-11-2023

Voor u ligt de laatste nieuwsbrief van dit jaar. De winter in West-Oekraïne kenmerkt zich  vooralsnog door heel veel regen. Mensen zijn gelaten en er is ook angst voor dat wat komen gaat. Komt er weer een energietekort? Hoe koud zal deze winter worden? Omdat de situatie aan het front zorgelijk is voor Oekraïne, is er ook de continue angst voor de mensen in (West) Oekraïne om opgeroepen te worden. In dit alles gaat stichting Opika getrouw door met haar werk voor vluchtelingen uit het oosten, mensen in de marge, gezinnen van soldaten die vechten aan het front en tegenwoordig een nieuwe groep: veteranen. Graag nemen we u mee voor een update en delen we  onze plannen voor het komende jaar.

Overlijden oud-directeur van het kindertehuis.

Op 22 november is op 73-jarige leeftijd Laszlo Katko overleden, voormalig directeur van kindertehuis “de Barmhartige Samaritaan”. Een bijzonder mens, ereburger van het dorp Nagydobrony, in de wijde omgeving bekend als: “oom Laci”, bij wie je terecht kon met je zorgen en problemen. Zoals meerdere weeskinderen schreven “Hij was als een vader voor ons”.

Kerstpakketten voor medewerkers Opika en meiden in Oekraïne

We hebben diverse pakketten met levensmiddelen ter bemoediging voor de medewerkers van Opika en kwetsbare meiden verstuurd.

Winteracties stichting Opika

Zoals bekend werkt stichting Timea nauw samen met stichting Opika. Op dit moment lopen er de komende maanden 2 grotere acties:

• “A new home”; het verstrekken van middelen aan vluchtelingen uit het oosten om een nieuw (t)huis in het westen te krijgen.
  • “Bring kindness to the homes”; het verstrekken van voedsel en medicijnen en andere hulpmiddelen aan mensen in de marge/gezinnen van soldaten/oorlogsslachtoffers.

Hiernaast zijn er een aantal kleinere acties in de maand december:

• “Eten voor het Heilig Avondmaal met Kerst”, gericht op 70 zieke, eenzame en gehandicapte ouderen.
  • Kerstpakket voor 140 arme gezinnen
  • Kerstconcert voor kinderen
  • Pakketten voor soldaten aan het front

Webinar voor leden stichting Opika

Op zondag 16 november was er een webinar voor de leden van stichting Opika, verzorgd door psycholoog Olja Wassenaar (bestuurslid stichting Timea) over het thema “boosheid en agressie in tijden van oorlog”, op verzoek van de leden van stichting Opika.  Zij hebben hier veel mee te maken. Door de oorlog hebben mensen bv. PTSS en worden gevoelens van hulpeloosheid ervaren, waardoor agressie kan ontstaan. Er werden handvatten voor de omgang aangereikt en er ontstonden interessante discussies.

Brandhout voor Lavki

Het in het westen van Oekraïne gelegen christelijke conferentie-oord en kinderkampterrein Lavki, is sinds het begin van de oorlog een toevluchtsoord voor vluchtelingen uit Oost-Oekraïne. Na dagen in een schuilkelder gezeten te hebben en daarna dagen onderweg geweest te zijn, konden mensen in Lavki bijkomen van de zware tijd. Een gedeelte van hen trok de grens over. Anderen vonden woonruimte in de buurt van Lavki. Er is nu een groep van 40 mensen die er voorlopig verblijven. De kinderen gaan naar school, de volwassenen hebben werk gevonden. De lonen zijn helaas te laag om ook een grote uitgave voor stookhout te doen. Stichting Timea heeft bijgedragen aan de aankoop van stookhout zodat ze er deze winter warm bijzitten.

Tot slot

Als deze nieuwsbrief verschijnt heeft de bakkersactie plaatsgevonden. We zijn verwonderd over opnieuw zoveel support in het afgelopen jaar (spontane en structurele giften, collectes, doel van diverse jubilea, doel van de catechisatie in een gemeente en nog veel meer). Dankbaar zijn we ook voor het structurele gebedsmoment in de Hervormde gemeente Monster. Gebed en hulp blijft nodig; mogen we ook in 2024 op u blijven rekenen? We hopen elkaar te ontmoeten in ons pannenkoekenrestaurant op 3 februari 2024 in Monster. En ondertussen blijven we bidden “Dona nobis pacem” (Geef ons vrede).