Het werk

Begeleiding

Rond het jaar 2000 is gestart met het werken onder de kinderen en jongeren in het kindertehuis in Nagydobrony. Toen de eerste meiden het kindertehuis verlieten vanwege hun leeftijd, bleek dat deze meiden grote moeite hadden om op eigen benen te staan. Er werd gestart met begeleiding door coaches. Deze coaches helpen de jonge vrouwen en hun eventuele gezinnen om een zelfstandig leven op te bouwen. De coaches steunen in het op orde brengen van financiën, opvoeding, relaties, praktische vaardigheden als koken en schoonmaken. In de afgelopen jaren is de waarde van deze begeleiding duidelijk zichtbaar geworden in de positieve veranderingen in de levens van deze jonge vrouwen. Jaarlijks wordt er voor deze jongen vrouwen en hun gezinnen een conferentie gehouden waar iedereen samenkomt om getraind te worden in basale vaardigheden op het gebied van communicatie, verzorging, opvoeding etc.

Kindertehuis

Alhoewel het werkveld van Stichting Timea zich enigszins verplaatst naar de wereld buiten het kindertehuis, blijft de verbondenheid met het kindertehuis in Nagydobrony groot, zowel met de kinderen, alsook met het personeel en de directie. De ontwikkelingen binnen het kindertehuis staan niet stil. Enkele jaren geleden is er een nieuw gebouw gerealiseerd ten behoeve van de oudste meiden en voor meiden met een beperking. Deze meiden kunnen hiervandaan wennen aan een meer zelfstandig leven.

Kinderziekenhuis

Onze activiteiten in het kinderziekenhuis van Chop waren in de afgelopen jaren al aanzienlijk gereduceerd wegens een afname van het aantal kinderen dat hier verbleef. Eind 2018 bereikte ons het nieuws dat het kinderziekenhuis ook daadwerkelijk is gesloten als onderdeel van een brede reorganisatie van de zorg in de regio. Met de sluiting is ook een definitief einde gekomen aan de ondersteuning en hulpverlening die daar noodzakelijk was.