Warmte voor de komende winter

07-11-2023

Update besteding giften

Een dag na het uitbreken van de oorlog vorig jaar stonden de eerste vluchtelingen in Lavki (West-Oekraïne) op de stoep. De eerste weken was het een komen en gaan. Velen zaten eerst een paar dagen in een schuilkelder, voordat ze vluchtten. Na een reis van soms vier dagen bleven ze een paar dagen in Lavki om bij te komen. Daarna reisden ze door de grens over naar West-Europa. De situatie is inmiddels gestabiliseerd. Er wonen nu permanent 40 mensen in dit christelijk conferentie oord/kinderkampterrein. Deze mensen kunnen niet terug omdat hun huis er niet meer is of omdat het in bezet gebied staat. De mensen hebben inmiddels werk gevonden, de kinderen gaan naar school. Middels een rooster koken de vrouwen voor de hele groep en maken het gebouw schoon. Van het salaris kopen ze eten en betalen ze de elektriciteitsrekening. Helaas zijn de lonen laag en hebben ze geen geld voor brandhout voor de winter. Stichting Timea heeft hierin bij kunnen dragen zodat ze er warm bijzitten deze winter. Namens hen: bedankt!