Hoe het begon

In 1998 gingen Nelleke van der Marel en Anita Vrij, 2 verpleegkundigen uit Monster, mee met een hulptransport van de Stichting Hulp Oost Europa (HOE) om zich te oriënteren op een half jaar werken in het kindertehuis ‘De Barmhartige Samaritaan’ in Nagydobrony. In dit kindertehuis wonen zo’n 60 meisjes van 2-21 jaar, met verschillende achtergronden. Vol enthousiasme kwamen Nelleke en Anita terug van hun verkennende reis. Niet veel later begonnen ze aan hun avontuur van een half jaar. Na dat half jaar besloten Nelleke en Anita te blijven en hun werk te verplaatsen naar een staatsinstelling, het kinderziekenhuis in Chop. In dit kinderziekenhuis werden verlaten (zigeuner)kinderen opgevangen.  Al snel bleken de basisvoorzieningen in het ziekenhuis zeer slecht te zijn: er was geen (warm) water, er liepen kakkerlakken door de kinderbedjes en er was onvoldoende eten voor de kinderen. Daarom werden er een aantal grote renovaties gehouden en er vonden inzamelingsacties plaats vanuit Nederland.

Thuisfrontcommissie

Omdat het werk in het kinderziekenhuis en de hulp vanuit Nederland toenam, werd er een thuisfrontcommissie opgericht. Toen Nelleke en Anita na 2 jaar terugkwamen, werd de thuisfrontcommissie omgezet in de Projectgroep Kinderziekenhuis Oekraïne. Onder deze naam werd aanvankelijk het werk in het kinderziekenhuis in Chop voortgezet en werd hulp geboden aan de kinderen in het kindertehuis in Nagydobrony in de vorm van kinderkampen en andere activiteiten.

Stichting Timea

In 2008 werd de Projectgroep definitief omgezet in Stichting Timea. Door de sluiting wordt er momenteel geen steun meer verleend aan het kinderziekenhuis in Chop. De laatste jaren is Stichting Timea zich steeds meer gaan richten op de jonge vrouwen die zijn opgegroeid in het kindertehuis in Nagydobrony en veel moeite ondervinden met invulling geven aan een zelfstandig bestaan.