Update april 2024

07-04-2024

Opnieuw een nieuwsbrief in oorlogstijd. De situatie in Oekraïne lijkt er niet beter op te worden. Zelensky heeft voor het eerst aantallen van overleden soldaten genoemd: “31.000 Oekraïense soldaten zijn omgekomen in deze oorlog”. In het westen van Oekraïne (het gebied waar wij vooral werkzaam zijn) zijn steeds meer mensen die een dierbare missen… In het westen is verder ook steeds meer onrust. Vrienden vertelden dat er op diverse wegen militairen staan op zoek naar mannen (en inmiddels ook vrouwen) om te vechten. Dit geeft onrust en spanning in een samenleving die toch al op scherp staat. In dit alles gaat stichting Opika trouw door met haar werk en heeft men inmiddels Pasen gevierd.

Paasacties Stichting Opika

Pasen is in Oekraïne een groot feest dat dagen duurt. In de orthodoxe traditie gaan mensen naar de kerk met een mandje met eten. Dit wordt gezegend door de priester. Ook begroeten mensen elkaar met: “Christus is opgestaan”. Voor de derde maal is Pasen in oorlogstijd gevierd. Tezamen met (getraumatiseerde) vluchtelingen uit het oosten van Oekraïne  is geprobeerd Pasen toch een feest te laten zijn. De volgende acties zijn vanuit onze stichting financieel gesteund:

1. “Samen Pasen vieren”: manden met traditioneel eten zijn aan armen, eenzamen en ouderen verstrekt vanuit de kerk of aan huis gebracht.
  2. “Pasen voor iedereen”: manden met feestelijk eten zijn verstrekt aan gezinnen met laag inkomen en aan vluchtelingen uit het oosten.
  3. “Continuïteit van de traditie van Pasen vieren”: met kinderen uit arme gezinnen  en kinderen van vluchtelingen worden de lokale tradities van Pasen voortgezet om er in moeilijke omstandigheden toch een feest van te maken. Er worden o.a. manden gemaakt op traditionele wijze.
  4. “Paaspakketten voor soldaten uit arme gezinnen”: het Oekraïense leger kan nauwelijks zijn eigen soldaten onderhouden. Families springen daarom bij. Met deze actie zijn voedselpakketten naar het front gestuurd voor arme soldaten uit het westen.

Paaspaketten van hoop

Vanuit Nederland zijn pakketten van Hoop gestuurd ter bemoediging voor coaches, de medewerkers van stichting Opika en de meiden die met hun gezinnen nog in Oekraïne zijn.

Lavki

Meerdere keren hebben we de vluchtelingen opvang in Lavky ondersteund. De afgelopen winter was dit met een gift voor brandhout. We laten u kennismaken met één van de gezinnen die daar nu verblijven.

Brandhout

Daniel en Katya B. zijn met twee dochters, nu 10 en 12 jaar, vanuit de stad Chuhuiv gevlucht. Aan het begin van de oorlog is de broer van Daniel, die mensen hielp naar veiliger gebied te komen, doodgeschoten. Zijn lichaam hebben ze drie maanden later kunnen identificeren en begraven. Tot die tijd zaten ze in onzekerheid en hoopten ze dat hij nog leefde. Daniel had een klein autoreparatie bedrijf en de garageput diende als schuilkelder voor het gezin. Katya heeft artritis en reuma en door de extreme stress kon ze op een gegeven moment zelfs niet meer lopen en zijn haar armen en benen vervormd. Vier maanden na het uitbreken van de oorlog en onder continue beschietingen geleefd te hebben, zijn ze gevlucht en werden in Lavky opgevangen. Het gezin was veilig en kon tot rust komen. Katya knapte zichtbaar op en kan weer lopen. Daniel heeft werk gevonden bij een autoreparatie bedrijf. De kinderen volgen online lessen. Door de aanhoudende oorlog zien zij zich op korte termijn niet terug keren naar Chuhuiv en proberen hun leven verder in de omgeving van Lavky op te bouwen. Ze zijn dankbaar dat God het zo geleid heeft dat ze zijn opgevangen in opvang locatie Lavky.

Vooruitblik bezoek Oekraïne juni 2024

In juni 2024 staat een bezoek gepland aan het westen van Oekraïne door een aantal stichtingsleden. Stichting Opika vraagt sinds het uitbreken van de oorlog wanneer we langskomen om alle acties en projecten gezamenlijk te bezoeken. Dit staat hoog op de agenda. Hiernaast willen we langs bij kindertehuis “de Barmhartige Samaritaan” bezoeken, waar we ons al zo lang verbonden mee weten. Inmiddels verblijven hier 110 meisjes. Met de kwetsbare meiden en hun gezinnen die zijn achtergebleven in Oekraïne hopen we een middag bij elkaar te zijn voor ontmoeting en bemoediging. Uiteraard hopen we ook vrienden en bekenden te ontmoeten. We hopen en bidden dat deze trip kan doorgaan.

Terugblik pannenkoekenrestaurant

Verwonderd en dankbaar kijken we terug op het pannenkoekenrestaurant met bingo dat gehouden werd op 3 februari 2024. Bemoedigd zijn we door zoveel vrijwilligers op allerlei gebied (van appelschiller, spekbakker tot afwasser) en sponsoren! Mooie ontmoetingen vonden plaats en we konden iets delen middels beeldmateriaal van het werk dat in Oekraïne wordt verricht in het kader van noodhulp. Met elkaar kon het prachtige bedrag van 10.000 euro worden opgehaald.

Ontzettend veel dank voor alle inzet; bovenal dank aan Hem!

Pannenkoeken

Zomer

Inmiddels is de winter zo goed als voorbij. Er wordt uitgekeken naar de zomer, in Oost-Europa altijd een makkelijker seizoen dan de koude winter. Nog meer wordt er uitgekeken naar het einde van de oorlog. Met de vrienden en bekenden blijven we hopen op, en bidden voor het einde van de oorlog! Blijft u ons steunen om ons werk te kunnen voortzetten?